Op naar de bergen...

20 juli 2009 - Agra, India

Hoioi

We gaan het warme (deel van India) verlaten en ons klaar maken voor een tripje door de Himalaya. We gaan daar 4 dagen door de bergen wandelen. We zijn benieuwd hoe de temperauur zal zijn, want tot nu toe is er van de monsoon nog geen spoor te bekennen. Dus overal is het erg droog en heet.

We zijn inmiddels in Gwalior en Agra geweest. Zowel in aGra als in Gwalio hebben we een fort bekeken. Allemaal erg mooi weer en door de brandende zon zijn we steeds meer Indiaan aan het worden;)

In Agra zijn we zonder dat we het door hadden verleidt om in een auto door Agra te rijden voor veels te veel geld. Echt slim hoe die indiase mensen dat doen;) Ze leiden je gewoon zonder dat je het door hebt naar een plek toe waar dit dan de enige goede optie lijkt te zijn. Bovendien hebben we allemaal winkeltjes moeten bezichtigen, ingelegd marmer, kleding, tapijten, juwelen. Omdat de driver daar natuurlijk weer geld voor krijgt! Opzich wel heel leuk om te zien hoe de tapiten en ingelegd marmer genaakt worden. Wat eenw erk zeg, voor een tapijt moeten alle haartjes afzonderlijk worden geknoopt!

Eerst wordt je uiterst vriendelijk ontvangen in zo'n winkeltje en vragen ze waar je vadaan komt of je wat wilt drinken etc, onder het mom van ' Indian hospitality' (vandaar ook dat onze driver niks te drinken aangeboden krijgt...?) En daarna proberen ze je van alles aan te smeren. Maar nadat we niet geinteresseerd bleken in allerlei ouderwetse juwelen, kwam het gesprek op stoffen. We werden naar een stoffig achteraf kamertje gebracht en daar lagen wat stoffen. In goede en minder goede staat, want het was duidelijk dat de business van de beste man hier al heel lang niet meer lag. Maar dat neemt niet weg dat Floor 3 prachtige ruw zijde lappen heeft kunnen vinden, die geen verkleur plekken hadden (wat gewoon bij de kleuring hoorde volgens de verkoper... jaja... tuuuuuurlijk...) voor maar 4 euro p/m :)

In Agra hebben we verder nog een markt bezocht, waar wij duidelijk de enige touristen waren. Alles verkopen ze daar, van keuken gerei tot fietsbanden. Ook daar heeft floor nog wat srtoffen gekocht. Dus qua tassen maken kan ze even vooruit! En omdat het zo heet was hebben we afgesloten in het zwembad van een veels te chique hotel... wel lekker verkoelend (alhoewel de douche kouder is) Uiteraard hebben we ook de Taj Mahal bezichtigd en omdat het feest is in Agra was dat voor iedereen helemaal gratis. Dus je raad het al, heel Agra bevond zich in de Taj. Dit betekent: 100 keer zeggen dat je nioet met mensen op de foto wilt, (of zeggen dat het 200 roepees kost... hahahaha) en ontzettend lange rijen!

Het reizen gaat ons goed af. Treinen zijn vet relaxed, zolang je maar een kaartje ver van te voren regelt! Dus hebben we ook maar gelijk alle kaartjes voor de rest van onze trip zelf geboekt. De vertraging met de treinen valt nog mee. Tis maar 1,5 uur gemiddeld oid en gelukkig blijft de trein op ieder tussen gelegen station ongeveer 20 minuten wachten (en bij de grote soms wel een uur... maard an was er vast 'iets' mis) dus tijd zat om nog een fris luchtje te scheppen.

India is wel een heel erg mooi land, maar ook een heel erg vies land. Kindertjes poepen gewoon op het perron, en overal ligt afval. Het spoor is dan ook eigenlijk een open riool, maar gelukkig zijn er wat ratten, honden, koeien en soms een zwijn die de boel nog een beetje opruimen!

We vermaken ons dus prima !

Liefs Floor en Martijn

1. Hinke:
    23 juli 2009
    Leuk om jullie verhalen te lezen! Veel plezier nog! Groetjes, Hinke
  2. Rosemarijn:
    23 juli 2009
    Hahahaaha, wat een overeenkomsten.....ook wij zijn door een taxichauffeur "gelokt" op weg naar Agra en hebben alle mogelijke winkeltjes (tapijten, marmer, noem maar op) bekeken....enn natuurlijk niets gekocht.
    Wel erg leuk om te lezen! Ben benieuwd hoe de Himalaya bevalt. Willen jullie de namen van jullie kok, gids etc noemen? Wie weet hebben we dezelfde?
    Heel veel plezier. Geniet van de mooie natuur in de Himalaya. Daar zal het een stuk koeler zijn.
    Doe de organisatie van Tiger Eye maar de groeten (hoewel ze vast niet meer weten wie wij zijn). Hebben jullie ook in "hun complex"/ huis geslapen en hebben ze voor jullie gekookt in Manali? Manali is ook mooi toch?
    En was de busreis ook voor jullie zo hobbelig?
    Nou, heeeeeeeeel veel plezier. Himalaya vond ik het mooiste wat ik ooit gezien heb, hopelijk is dat voor jullie ook zo mooi.

liefs
    Roos
  3. kees en nel:
    25 juli 2009
    heel leuk te lezen welke ervaringen jullie opdoen.lozen van shit gebeurt op st maarten ook door veel indiers op straat buiten hun huis(met veel slaafjes in de basement-werken als verkoper in hun winkels!)zal dus wel in de genen zitten.Geniet van het avontuur maar take care.ps 25 aug verhinderd door bruiloft manon ,feestje gezellig om mee te maken kees en nel